Tuesday, January 1, 2013

Anak Yang SABAR Ternyata Lebih Cerdas....

Salam dearest sahabat semua...

Apakah azam anda semua sempena tahun baru 2013 ini?? Sebaik sahaja melangkah ke tahun 2013 ini saya berazam untuk menjadi seorang mama yang lebih sabar dengan kerenah anak-anak (huh boleh ke?) yg semakin lasak membesar huhuuhu mmg azam dan cabaran yg sangat hebat kerana setiap hari without fail saya akan bersama-sama dengan kedua-dua putera dan puteri saya yg sedang membesar ini. Dan bermakna hari-hari saya tidak pernah sunyi dengan gelak tawa dan sudah semestinya tangisan dan jeritan mereka. 

Si puteri sulung alhamdulillah telah pun berusia 2 tahun 8 bulan dan si putera pula genap setahun 2 bulan pada hari ini. Memang tak dinafikan kadangkala ada hari-hari yang saya rasakan sangat tertekan dan tidak dapat mengawal kemarahan dengan kerenah mereka tetapi setiap kali apabila terjadi begitu saya cepat beristihgfar agar saya tidak terbawa-bawa dengan kemarahan saya dan supaya sesuatu yang tidak diingini tidak terjadi. Tapi tanpa mereka hidup terasa sepi kerana merekalah kekuatan saya..merekalah nafas saya dan merekalah jiwa saya. Mama sayang anak-anak mama.

Puteri Sulung Kesayangan Mama_Nur Damia Hannah
Puteri Sulung Kesayangan Mama_Nur Damia Hannah


Putera Manja Mama_Alif Zakwan
Putera Manja Mama_Alif Zakwan


Seperti yang kita semua tahu, SABAR itu adalah salah satu cabang kepada keimanan kita. Jadi seharusnya sebagai ibu bapa kita harus cuba mesti @wajib mendidik anak-anak kita dan latih mereka agar sentiasa bersabar dalam apa jua perkara. Sebelum melatih mereka, sudah tentu kita sendiri harus mempraktikkannya dan menjadi role model kepada mereka...betul tak? 

Ada apa pada SABAR? Jom kita kongsi satu artikel yang saya fikir sangat menarik sewaktu saya blogwalking baru-baru ini



Tajuknya: Anak yg Sabar Ternyata Lebih Cerdas


Anak Sabar Lebih Cerdas


Selalunya sebagai ibu bapa kita akan cenderung untuk memenuhi segala keinginan anak-anak apabila mereka meminta sesuatu lebih-lebih lagi bila si anak mula melakukan "aksi-aksi" dan "jeritan" di tengah-tengah orang ramai. Betul tak? hehehe saya juga begitu, bukan apa, malas nak dengar mereka bising-bising lagipun malu bila ramai sangat mata yg memandang "aksi dan jeritan" mereka itu. Sudahnya anak-anak akan dapat apa yg mereka mahu dan mereka akan mengulangi perbuatan itu setiap kali mereka mahukan sesuatu tanpa mahu menunggu. 

Tahukah anda, perkara sebegini sebenarnya tidak baik dalam perkembangan mental anak-anak? Selain membuatkan anak menjadi lebih manja, perlakuan itu juga akan membuatkan mereka membesar menjadi seorang yg angkuh dan keras kepala. Cara yg terbaik ialah, latih anak supaya bersabar, dan jelaskan kepada mereka bahawa setiap perkara haruslah melalui prosesnya dan tidak semua yg mereka mahukan mereka harus dapat.

Sebenarnya, menurut satu kajian yang telah dilakukan oleh Bing Nursery School dari Standford University terhadap anak di usia 3-4 tahun, didapati bahawa mereka memiliki kesabaran lebih ternyata memiliki tahap kecerdasan yg tinggi.

Melatih kesabaran anak sedari awal adalah hal yang cukup penting kerana di saat anak memiliki kesabaran yang tinggi, anak akan sangat menghargai semua hal yang mereka miliki.

Selain itu melatih kesabaran anak juga akan membawa pada perkembangan pola pemikiran dan daya juang yang tinggi. Hal ini juga mereka akan bawa sehingga dewasa dan mereka takkan mudah untuk mengambil jalan pintas bagi mendapatkan apa yang diinginkannya. 


Jadi, bagaimanakah caranya untuk kita latih kesabaran anak-anak kita?

Banyak cara yang boleh kita lakukan ntuk melatih kesabaran anak, misalnya di saat anak meminta dibuatkan susu cuba buat anak menunggu sekejap dengan mengatakan kepada anak bahawa anda perlu membersihkan botol susunya dan mencuci tangan terlebih dulu.

Sekiranya anak-anak meminta utk dibelikan sesuatu, latih anak bersabar dengan mengajaknya untuk mengumpul wang terlebih dahulu dengan cara menabung.

Namun demikian, kemungkinan penolakan dan kemarahan anak boleh terjadi. Jadi sebagai ibu dan bapa, anda haruslah bijak mengawal emosi mereka dan di saat ini anda bolehlah menasihatkan mereka dengan bahasa yang lembut dan mudah difahami. 

Secara tak langsung, terjalin sebuah komunikasi dua arah antara anda dan anak Anda, dan hal ini dapat mengajar anak anda banyak nilai yang positif. 

Banyak manfaat yang boleh dipelajari anak di samping bersabar, anak juga belajar untuk lebih menghargai, hormat ibu dan bapa serta dapat berkomunikasi dengan baik. Hal inilah yang membuat anak menjadi lebih cerdas.

Artikel tersebut telah dibentangkan oleh seorang konsultan, Hanny Muchtar Darta dalam sebuah talkshow di Jakarta Selatan yang bertajuk “Pentingnya Kecukupan Asupan Vitamin dan Mineral agar Anak Incredible” .

Jadi sini suplemen dan nutrisi yg cukup juga sangat penting ya untuk meningkatkan lagi kecergasan dan kecerdasan anak-anak :)

Jadilah ibu bapa yg sabar dalam melatih anak-anak agar mereka juga dapat bersabar dan menjadikan kita sendiri sebagai role model mereka...InsyaALLAH



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...