Monday, November 12, 2012

Suplemen TERBAIK dari Shaklee buat Si Manja Anda

Kanak-kanak amat memerlukan nutrisi dan zat yg lengkap dalam memenuhi kehendak tumbesaran dan perkembangan mental serta IQ mereka. Jadi sebagai ibu bapa, amat perlu untuk kita pantau cara pemakanan anak-anak kita ini dan perlu untuk kita pastikan mereka mendapat nutrisi secukupnya dengan diet harian yg seimbang. Dewasa ini, ibu bapa cenderung untuk membiarkan sahaja anak-anak untuk makan apa sahaja yg mereka mahu tanpa mengambil berat kiraan kalori dan juga nutrisi yg diambil. Kanak-kanak amat gemarkan makan ringan "junk-food", Makanan segera "Fast-Food", makanan yg manis-manis (coklat, aiskrim etc). Kadang-kadang tak boleh nak salahkan mereka juga sebab kita juga yg memperkenalkan semua makanan itu pada mereka. (Anak saya juga tak terkecuali isk isk). 

Jadi apakah sebenarnya diet dan nutrisi yg diperlukan oleh anak-anak kita ini? Jom kita kongsi bersama panduan asas diet harian untuk anak-anak kita. 

Jenis-jenis Makanan Utama:
  • Karbohidrat: Karbohidrat merupakan keperluan utama bagi kanak-kanak. Kebiasaannya kanak-kanak mendapat bekalan karbohidrat melalui gula-gula, jus buah-buahan, makanan yang diproses dan juga makanan ringan. Pilihan Karbohidrat yang baik ialah buah-buahan, sayuran, roti, bijirin gandum penuh dan lain-lain lagi.
  • Protein: Protin adalah penting kepada kanak-kanak. Namun protin perlu diberi dengan kadar sederhana agar tidak membebankan buah pinggang mereka. Sumber protin yang baik adalah; telur, susu, ayam, keju, ikan, daging dan sebagainya.
  • Lemak: Tidak ada keperluan bagi kanak-kanak untuk menikmati hidangan rendah lemak. Lemak adalah komponen terpenting didalam diet mereka. Masalah hanya akan timbul jika pengambilan makanan berlemak yang tinggi nilai kalorinya. Lemak yang baik untuk membantu pertumbuhan kanak-kanak boleh didapati melaluiOmega-3 ( tuna, sardin, salmon, kacang) dan Omega-6 (Jagung, avokado, badam).

Panduan Asas
  • Elakkan kanak-kanak mengambil makanan segera seperti makanan dingin beku
  • Jangan jadikan makanan segera sebagai atau makanan ringan sebagai ganjaran untuk kanak-kanak melakukan sesuatu
  • Sediakan buah-buahan sebagai makanan ringan dirumah bagi mengelakkan mereka memilih makanan yang tidak berkhasiat

Keperluan Kalori Seharian Kanak-Kanak Ikut Umur

Walaupun berdepan dengan masalah obesiti, kanak-kanak masih memerlukan kalori yang mencukupi untuk pertumbuhan mereka. Carta dibawah ini memberi sedikit gambaran untuk anda mengenali keperluan harian mereka.
UmurLelaki (Kalori Sehari)Perempuan (Kalori Sehari)
1-3 tahun12301165
4-617151545
7-1017901740
11-1422201845
15-1827552110
**Sumber: kevinzahri.com


Berapa ramaikah di antara kita yg betul-betul mengikut pelan nutrisi seperti yg disenaraikan di atas. Sudah pasti dengan ragam anak-anak terutamanya yg sangat memilih makanan "picky-eater" akan menyulitkan lagi keadaan dan menjadi cabaran hebat buat kita. Ibu bapa perlu sentiasa kreatif dalam penyediaan sajian untuk kanak-kanak. Gunakan pendekatan bentuk dan warna yang cantik untuk menarik minat serta membuka selera anak-anak untuk makan.

Selain pemakanan, anak-anak kita akan terdedah kepada pelbagai jenis kuman, bakteria, dan virus dari persekitaran dan sentuhan objek dan ini sekaligus mendedahkan mereka kepada risiko penyakit berjangkit dan sebagainya. T
idak dapat tidak anak-anak termasuklah diri kita sendiri akan sentiasa terdedah kepada beribu jenis kuman, bakteria dan virus setiap hari melalui pernafasan (hawa-dingin, habuk, asap etc), sentuhan dengan objek (perabot, pengangkutan awam etc) makanan dan persekitaran yg lain.
Oleh itu, sudah menjadi tanggungjawab kita untuk terus melindungi mereka dalam apa cara sekalipun.

Jadi saya menyeru ibu bapa semua, janganlah berlengah lagi dan tunggu sehingga sesuatu yg tidak diingini berlaku baru i
Sebagai ikhtiar untuk melindungi permata hati kesanyangan kita, apa kata kita "melabur" sedikit untuk berikan mereka suplemen yg terbaik. Jadilah ibu bapa yg bijak demi masa depan anak-anak anda. Sudah pasti menjadi impian setiap ibu bapa inginkan anak-anak membesar dengan sihat, cergas dan ceria setiap hari. 

Kami di Shaklee sentiasa peka kepada keadaan ini dan menawarakan rangkaian suplemen untuk kesihatan dan tumbesaran kanak-kanak.


Suplemen Shaklee untuk kanak-kanak


Rangkaian Suplemen TERBAIK Shaklee untuk anak-anak membesar dengan sihat, cergas dan cerdas:

MealShakes
Nutrisi lengkap dengan 24 vitamin, mineral dan zat penting. Kaya dengan protein untuk pembinaan sel badan. Membantu tumbesaran dgn asid folik, kalsium magnesium dan biotin. Antioksida yg melawan jangkitan. Rasanya yg lazat (French Vanilla) membuatkan kanak-kanak suka.

Omega Guard

EPA dan DHA amat penting untuk membantu dalam perkembangan mental kanak-kanak. Berupaya tingkatkan keupayaan ingatan dan pembelajaran. DHA merupakan komponen penting untuk otak, sitem saraf dan retina. EPA dan DHA juga sangat penting untuk menstabilkan emosi dan dapat membantu bagi kanak-kanak yg hiperaktif dan autism.

Vitalea for Children (Chewable)

Mengandungi 19 vitamin dan mineral penting termasuk kalsium, magnesium dan banyak lagi untuk menyokong tulang yg kuat dan badan yg sihat. Baik untuk kesihatan dan tumbesaran. Sebagai bekalan harian untuk vitamin B.

Chewable Vita-C (100mg)

Menguatkan fungsi imunisasi kanak-kanak. Mempunyai rasa sitrus yg hebat. Sesuai diambil oleh kanak-kanak atau orang deawasa yg mengalami kesukaran menelan tablet.

ESP Soy Protein Isolate Powder

Membekalkan tenaga harian yg berpanjangan. Membantu menyokong sistem imun, mengekalkan tahap kolesterol dan menjaga kesihatan jantung. Membantu pembinaan sel-sel baru bagi menggantikan sel-sel yg telah rosak dan mati.

Nutriferon

Hanya boleh didapati eksklusif dari Shaklee sahaja. Bagi pengukuhan sistem imun. Dapat melindungi anak-anak daripada jangkitan kuman, bakteria dan virus yg berbahaya. 


**Rekomendasi bagi kanak-kanak 1-3 tahun: MealShakes + Omega Guard


**Rekomendasi bagi kanak-kanak 4-12 tahun: ESP, MealShakes, Omega Guard, Vitalea for Children, Chewable Vita-C, Nutriferon.



Untuk sebarang pertanyaan, bolehlah menghubungi saya melalui:





DISCLAIMER / PENAFIAN


Semua produk di atas tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...