Friday, November 23, 2012

Sembelit Kronik -- Jangan Diabaikan

Anda mengalami masalah SEMBELIT yg kronik dan berdepan dengan kesukaran setiap kali ingin ke tandas? Situasi sembelit yg kronik berlaku apabila anda hanya ke tandas kurang dari 3 kali sahaja seminggu dan keadaan ini boleh berlarutan hingga b
erbulan-bulan lamanya. Sungguhpun begitu, masih ramai yg mengambil mudah perkara ini dan menganggapnya perkara remeh dan berpendapat ia boleh diselesaikan dengan hanya meminum air yg banyak.
Sukar ke Tandas Akibat Sembelit
~ Gambar Hiasan~ Jangan Biarkan Masalah Sembelit Berlarutan!

Sembelit selalunya disebabkan oleh najis yg keras dan kering memenuhi ruang usus dan rektum sehingga menjadi amat ketat mengakibatkan najis tidak mampu ditolak keluar. Justeru, salah satu cara untuk merawat sembelit ialah dengan memakan pil atau minyak mineral yg diminum atau disuntik melalui dubur. Melalui cara ini, najis yg keras boleh dilembutkan. Makanan yg tinggi serat seperti buah-buahan dan sayuran adalah penawar terbaik bagi gejala ini bukan hanya meminum air semata-mata. 


Sembelit Kronik
Diagram menunjukkan masalah sembelit yg kronik

Walaubagaimanapun, berapa ramaikah di antara kita yg memakan buah-buahan dan sayuran dalam diet harian masing-masing? Dengan rutin harian yg terlalu sibuk dan kadang-kadang terpaksa melengahkan untuk ke tandas di samping diet harian yg tidak seimbang, sudah pasti ramai yg terpaksa berhadapan dengan masalah sembelit. Tahukah anda masalah sembelit yg kronik serta najis berdarah bukan sahaja boleh menjurus kepada buasir yg teruk sehingga memerlukan pembedahan dan adakalanya adalah kanser usus tanpa kita sedari?

(Rujukan: Kosmo Online)


Rawatilah sembelit sebelum terlewat. Pastikan anda mengambil serat dan air yg mencukupi setiap hari. Jagalah pemakanan dan lakukanlah senaman ringan setiap hari. Ambil suplemen yg boleh membantu untuk melancarkan penghadaman anda.

Kami di Shaklee telah menyedari hakikat ini dan pihak Shaklee sendiri telah merumuskan satu produk semulajadi yg dapat membantu masalah najis tersekat dan sembelit ini. Tindakan pembersihannya yg lembut akan mengembalikan semula proses semulajadi pergerakan usus. Bagi yg ingin kekal langsing, produk ini adalah pilihan terbaik di kerana ia boleh mengempiskan perut dan memberi keanjalan pada perut di samping memberikan kesihatan berpanjangan kepada pengamalnya. Antara suplemen Shaklee yg boleh membantu dalam masalah sembelit ialah Herb-Lax, Alfalfa dan juga OsteMatrix.

Masalah sembelit ini juga selalu menghantui ibu-ibu yg hamil dan juga ibu-ibu yg baru bersalin. Bagi ibu yg hamil dan sedang dalam pantang, anda tidak digalakkan untuk mengambil Herb-Lax atau Alfalfa tetapi anda boleh mengambil OsteMatrix sebagai salah satu cara untuk mengatasi sembelit. Selain itu OsteMatrix dapat membekalkan Kalsium yg amat diperlukan oleh ibu hamil dan menyusu. Anda boleh klik di sini untuk testimonial ibu-ibu yg telah berjaya mengatasi masalah sembelit ketika hamil dan ketika dalam pantang.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...