Thursday, November 1, 2012

Growth Spurt / Pecutan Pertumbuhan

Salam Sahabat-Sahabat MLY,

Alhamdulillah hari ini putera saya genap berusia setahun (1/11/12). Tapi semalaman saya tidak dapat tidur dek kerana baby saya ni asyik nak melekat dan nak menyusu sepanjang malam. Bila diletak pasti dia akan menangis semahu-mahunya. Nak kata demam atau kembung perut rasanya tidak tapi baby asyik nk bermanja dan nak menyusu. Ada satu masa tu baby saya ni menyusu dari pukul 1 hingga 3 pagi non-stop. Pheww mmg jenuhlah mama dia ni. Dahle mata pun mengantuk tp nak tak nak terpaksalah melayan kehendak baby. Saya pasti sahabat-sahabat semua juga pernah melalui situasi yang sama seperti saya. Apa orang tua-tua cakap tu..."baby meragam sebab nak beralih bulanla tu". 
Gambar sekadar hiasan
Jadi pagi ni terus saya search mengenai situasi ini dan sebenarnya ia adalah perkembangan normal bagi setiap bayi dan selalunya terjadi tatkala bayi anda berusia 10 hari, 3 minggu, 1 bulan, 3 bulan, 4 bulan, 6 bulan, 9 bulan dan mungkin juga di saat usianya menginjak 1 tahun (seperti yg terjadi pada baby saya). Situasi ini dikenali sebagai Growth Spurt atau dalam bahasa melayunya dipanggil Pecutan Pertumbuhan. Selalunya dalam tempoh ini, bayi akan tiba-tiba meragam sepanjang hari dan hanya nak melekap aje pada ibunya dan semestinya nak menyusu sepanjang masa. Kadangkala sampai para bapa pun turut panik dengan situasi ini. Jangan risau ye ibu dan bapa semua, bayi anda meragam bukanlah disebabkan bayi sakit atau "kena sampuk" yer. Bayi anda hanyalah melalui satu lagi fasa dalam tumbesaran mereka. Keadaan ini terjadi kerana bayi anda semakin membesar dan semakin memerlukan susu untuk memenuhi tumbesaran mereka. Tubuh bayi anda memerlukan susu yg lebih dan bayi anda menghantar isyarat pada Cik "B" anda untuk menghasilkan lebih banyak susu untuk keperluannya dengan menghisap lebih kerap dari biasa.

Secara tidak langsung, tubuh kita pasti akan menghasilkan lebih banyak susu berdasarkan permintaan bayi kita. Jadi di harap ibu-ibu semua jangan risau dengan keadaan ini dan berilah peluang kepada bayi anda untuk menyusu walau sekerap mana pun yg bayi anda mahu. InsyaALLAH susu anda akan sentiasa cukup dan TOLONG ya ibu-ibu semua jangan berikan apa-apa makanan tambahan (ie: nestum/susu formula etc) kepada bayi anda (bayi bawah 6 bulan) yg sedang meragam kerana ini pastinya akan mengganggu penyusuan ibu secara eksklusif. 

Gambar sekadar hiasan
Bagi ibu-ibu yg berhadapan dengan bayi yg meragam, penting untuk anda untuk TIDAK PANIK dan tidak terlalu cepat melatah dan membuat sebarang konklusi yg boleh mengganngu penyusuan bayi anda kelak. Bertenang dan berilah peluang untuk bayi anda bermanja dengan anda. Tenangkan mereka dan susukanlah mereka walau sekerap mana yg mereka mahu. 

Di saat-saat sebegini memang saya sendiri sangat memerlukan sokongan suami dan alhamdulillah suami saya turut bangun sama walaupun saya yg menyusukan baby saya ni sehinggakan dia sendiri tak cukup tidur dan pening kepala bila bangun pagi ni hehe. Jadi para suami di luar sana, bantulah isteri anda dengan memberi support dan mungkin boleh mengurut belakang isteri anda dengan lembut untuk melancarkan lagi pengaliran susu. 

Suplemen tambahan juga amat penting dan alhamdulillah saya ada suplemen Shaklee yg sangat-sangat membantu dalam situasi seperti ini. Sebagai contoh: Vitalea ~ dapat memastikan badan kekal cergas dan bertenaga walaupun tak cukup tidur , B-Complex ~ dapat meredakan tekanan yang dihadapi tatkala bayi asyik melekap dan menangis , Vitamin C ~ membantu tingkatkan sistem imun sekaligus melindungi kita dari penyakit akibat kerap berjaga malam dan yg paling penting ESP kesayanganku ~ yg bertindak sebagai "milk-booster" dan pemberi tenaga.

Diharap artikel ini sedikit sebanyak dapat meredakan kerisauan para ibu di luar sana terutamanya bagi yg baru bergelar ibu dan sekaligus dapat membantu anda menguruskan bayi anda.


Rujukan: www.sarakids.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...