Sunday, January 13, 2013

8 Tanda Hampir Bersalin...Please Be ALert Mommies!

Assalamualaikum dearest sahabat semua..

Ada ke di antara mama yg sedang menunggu hari untuk bersalin? Mesti dup dap dup dap jantung mama dan makin laju jugalah jantung si manja kat dalam tu berdegup kan....itu belum lagi tendangan dan cakaran baby (tapi bila dah hampir due baby tak boleh nak tendang sangat sebab ruang dah terhad) tapi macam mana pun bila baby bergerak tetap terasa dan saya juga masih ingat sewaktu preggy anak yg kedua dulu saya pernah menangis di saat baby bergerak...sakitnya Allah saja yg tahu...macam mana pun pengalaman mengandung tetap menjadi pengalaman terindah dan tertunggu-tunggu je baby tendang atau bergerak...kadang2 berombak dan bergelora perut....subhanallah besar sungguh anugerah Allah itu....


Ganjaran Wanita Sakit Bersalin


Macam-macam perasaan mama semua kan bila dah hujung-hujung ni? Resah gelisah..sakit di semua tempat...dah tak tertanggung lagi rasanya...tidur malam juga sudah tidak lena lagi...memikirkan kandungan (ok ke baby...sihat ke baby), fikir macam mana pula proses kelahiran nanti...sakit ke? (bila fikirkan berkenaan ini ramai yg takut nk hamil dan tak nak hamil....subhanallah..jangan begitu ya...Allah telah ciptakan Hawa dengan kekuatan yg luar biasa...InsyaALLAH mama semua akan dapat melaluinya).



Hari ini saya ingin berkongsi 8 tanda yg mama perlu "alert" ya di hujung-hujung kehamilan...kerana jika adanya tanda-tanda ini, tak lama je lagi mama akan dpt menatap wajah si manja di dalam kandungan...Just be ready ya untuk segera ke hospital (pastikan beg sudah siap sedia di dalam kereta...teringat pula masa preggy kedua2 anak dulu...encik suami tersangat prihatin...sebulan sebelum due pun dh letak beg dalam kereta....hehee kalau ikutkan saya ni dh last minute kot baru nak letak ngeeee....tp nasib baik juga sebab anak sulung lahir ketika baru 37 minggu...mmg sangat terkejut huhu tp alhamdulillah semuanya dipermudahkan Allah)

Berbalik pada topik tadi...


Apakah 8 tanda-tanda hampir bersalin??

1. Engaged (atau pun baby sudah masuk laluan)

Apabila kita pergi
checkup mesti gynae akan ckp kan sama ada baby dah engaged atau belum...Untuk 1st time mama selalunya baby akan engaged awal dalam 2-4 minggu sebelum EDD ya..dan mama akan dpt rasa bahagian atas "kosong" dan semakin berat di bawah.


2. Kerap Membuang Air Kencing

Ketika bayi sudah "masuk laluan" kepala baby akan berada dekat dengan pundi kencing dan akan menekan pundi kencing...orang tua-tua cakap kalau makin kerap kencing tu rambut baby lebat heeeeee (macam kes saya mmg betul sebab dua2 baby mmg lebat rambutnya...sebab tu jugala tiap2 malam mama akan bangun utk ke toilet huhu..tak apala wahai anak2 mama yg comel...mama sanggup berkorban apa sahaja untuk anak-anak mama tersayang)

3. Sakit belakang di bahagian pinggang ke bawah

Ligamen rahim dan pelvis semakin meregang untuk proses kelahiran nanti dan baby juga semakin berat di bawah.

4. Kontraksi Braxton-Hicks

Perut mula mengeras pada waktu-waktu tertentu dan kadangkala rasa seperti senggugut ketika datang bulan. Kontraksi Pra-Kelahiran ini tidaklah sekuat dan sekerap kontraksi sebenar ketika kelahiran nanti. Dan mama boleh kurangkan ketidakselesaan atau kesakitan ini dengan menukar posisi contohnya kalau ketika itu anda sedang berdidir, cuba duduk atau cuba berbaring.

5. Cirit-Birit

Hormon kelahiran juga dipercayai dapat bertindak pada usus dan boleh menyebabkan kekejangan abdomen. Hormon kelahiran juga boleh membuatkan anda loya.

6. Keputihan

Terdapat lendir dan lelehan pekat.

7. Keluar lendir pekat dan pendarahan (Show)

Kepala baby turun dalam rongga pelvis boleh menyebabkan Pluk Mukus tertanggal. Pluk Mukus ini menghalaang sebarang kemasukan bendasing ke dalam serviks dan menghalang sebarang jangkitan kuman kepada baby. 

8. Pecah Ketuban

Hanya 1 dari 10 ibu hamil yg mengalami kebocoran air ketuban sebelum kelahiran. Bagi mama yg telah pecah ketuban sebaiknya segera ke hospital lebih-lebih lagi jika air ketuban berwarna merah atau hijau kerana dikhuatiri baby mungkin lemas atau mendapat jangkitan.

Diharapkan dengan sedikit perkongsian ini dapat membantu mama-mama yg sedang menunggu hari ya...Nasihat saya jika mama sudah berasa sakit atau tidak selesa jangan tunggu..better terus pergi ke hospital dan check ya...Lebih-lebih lagi kalau sudah pecah ketuban tu....jangan tunggu lama-lama...sebab saya pernah terdengar satu kisah ya di mana ada seorang ibu ini melengahkan sebab tak rasa sakit...dan masih juga terus buat kerja sedangkan air ketuban sudah pun pecah dan kalau tak silap saya air ketubannya berwarna hijau bermaknan baby sudah pun "membuang" di dalam perut. Jadi amat-amat bahaya kerana baby boleh lemas dan terkena jangkitan. Dan akhirnya baby tidak dapat diselamatkan lagi (sangat sedih bila dengar kisah itu). Kerja boleh tunggu dan ada org boleh tlg settlekan tapi nyawa anda dan baby??? Beringatlah wahai mama semua...



##Credit: bayi-ibu.com


16 comments:

  1. nice info for my sister~~=)

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. Don't mention it dear eamy ;-) are u preggy now?

      Delete
  3. dah ada semua tanda ni, kecuali nombor 7 dan nombor 8 je. x sabar dh nak beranak ni .huhuhu

    ReplyDelete
  4. Sy br 34 week tp dh ada tnda dr no 1 hgga 6.. Ank first ni so sy xtahu sgt sakit pinggang yg mcm mna diktakn kontraksi... Rasa xsabar nk jmpa baby tp dlm masa yg sama xdpt plak nk elak rasa takut tu... Huhuhu.. Doakan sy...

    ReplyDelete
  5. Huhuhu. Sy dh 34mnggu +++
    Biarpon dah nk msok ank ke enam..tpi masih keliru tnda2 brsalin ni..

    ReplyDelete
  6. Anak ke tiga sy,air ketuban wrna hijau mcm air tebu.. To sy xde rasa sakit pun..sebelum tu ada show.. Keluar darah mcm period.. Sy sempat jugak masak utk sahur pg tu... Alhamdulillah..pukul 4.30 ptgnya sy selamat melahirkan bby girl..tp sy tumpah darah..dn masuk icu selama 6 jam.

    ReplyDelete
  7. 38 weeks masih blum engage. 2 to 6 ada..tp 1,7 & 8 belum lagi. Nervous sangat. Yang ni 2nd child. 1st dulu c-section. I hope sangat2 2nd baby ni normal delivery(VBAC).

    ReplyDelete
  8. Hai assalamualaikum.. Now im 36w +++ teruje nk jumpe baby sulong.. Rse takut 2 mmg xleh nk letak tepi huhu.. Tanda 1-6 da ad.. Due awal bln 3 t.. Doakan semoga semua selamat Amin.. first preggy nie hope normal delivery.. In Sha Allah..

    ReplyDelete
  9. Hai assalamualaikum.. Now im 36w +++ teruje nk jumpe baby sulong.. Rse takut 2 mmg xleh nk letak tepi huhu.. Tanda 1-6 da ad.. Due awal bln 3 t.. Doakan semoga semua selamat Amin.. first preggy nie hope normal delivery.. In Sha Allah..

    ReplyDelete
  10. Esk 40weeks.. kontraksi kerap tu je lom ade n pecah air ketuban. Hrp esk ada perubahan bukaan sbb hritu dh 1cm dan pangkal rahim sudah lembut. Tlg doakan ye

    ReplyDelete
  11. Hi sy bru 28w. Tp xsbr dh nk bsalin
    Sbb neves n mcm2 walau pn ni anak ke4.

    ReplyDelete
  12. Hi sy bru 28w. Tp xsbr dh nk bsalin
    Sbb neves n mcm2 walau pn ni anak ke4.

    ReplyDelete
  13. sa skg 36weeks 2day.. sakit celah kangkang mau seminggu jga..susa bergerak walaupun tukar posisi baring..moga dipermudahkan kita semua yg hamil ni bersalin nnt..amin

    ReplyDelete
  14. Saya dah masuk 40 minggu hamil start from hari ini...due date 20 jan 2018..
    Tapi hari nie i rasa sakit bawah perut je dengan tempt kencing...haruske i kena gi hospital

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...